torstai 28. syyskuuta 2017

Seppälä - muistoissa


1990-luku oli vuosikymmen, jolloin vaatteiden halpatuotanto nousi ja Suomeen alkoi saapua enenevässä määrin ulkomaisia vaateketjuja, joiden idea perustui massamyyntiin ja jatkuvasti uudistuviin mallistoihin. Vero Moda saapui vuonna 1990, H&M vuonna 1997.

Tässä ympäristössä täällä jo pitempään toimineet ketjut elivät vielä melko hyvin. Vaatteita hankittiin marketeista sekä tutuista vaatekaupoista: esimerkiksi Lindex ja Seppälä  olivat pienempienkin kaupunkien tuttuja.

Ajat olivat siis varsin toiset kuin nykyään, sillä moni 90-luvulta tuttu ja erittäin suosittu kauppaketju on 2000-luvulla ajautunut vaikeuksiin ja ajautunut konkurssiin. Ensimmäisinä tulevat hakematta mieleen Anttila, Tiimari ja viimeisimpänä Seppälä.


Nämä kuvat tv-mainoksesta keväältä 1993, ks. video täältä.



Seppälä profiloitui 90-luvulla ja 2000-luvun alussa teinien kaupaksi. En varmasti ollut ainoa, joka juuri sieltä hankki hassuja alusvaatteita ja teepaitoja. Niitä sellaisia, joissa oli esimerkiksi pimeässä hohtavia printtikuvioita ja hassuja tekstejä. Toisaalta Link-merkillä oli tarjolla teinien massamuotia aina kulloistenkin trendien mukaan. Kaupoista löytyi myös pieni kosmetiikkaosasto, josta ostettiin huulikiiltoja ja parinkympin (siis parinkymmenen markan!) hintaisia hajuvesiä.

Seppälä mainosti myös televisiossa, ja aina saman kaavan mukaan. Eli mainoksissa oli (useimmiten) sininen tausta ja ihmiset tyylikkäissä vaatteissaan kävelemässä hidastetusti sen edessä. Musiikki oli koneella tehtyä ja jotenkin "paukahtelevaa". Mainosta voi katsoa vaikka tästä, jotta musiikkikin tulee kuuluville (Seppälän mainos videon lopussa, noin ajassa 2:35):




Seppälän ajautuminen konkurssiin nyt vuonna 2017 on surullinen juttu siksikin, että yrityksellä on kuitenkin pitkä ja menestyksekäs historia. Se perustettiin vuonna 1930. Vielä 1960-luvulla Seppälä oli oikeastaan muodin aallonharjalla, kun se toi Suomeen monia uusia muoteja. 1980-luvulla Seppälä yritti laajentua ulkomaille, muun muassa Saksaan, mutta laihoin tuloksin. Kotimaassa meni kuitenkin hyvin, ja 90-luku ja 2000-luvun alku olivat Seppälälle kasvun aikaa.

Tässä taas Seppälän mainos 2000-luvun alusta, tyyli on muuttunut:


Millaisia muistoja sinulla on Seppälästä?


9 kommenttia:

  1. Kyllä mäkin kävin teininä hakemassa Seppälästä vaikka mitä, kun omassa lähikauppakeskuksessa ei nyt ihan hirveän montaa vaatekauppavaihtoehtoa ollut. Nyt parin viime vuoden aikana talousvaikeuksien jälkeen yritin vanhojen aikojen kunniaksi käydä etsimässä jotain, mutta en löytänyt yhtään mitään järkevää. En sitten tiedä oliko Seppälän linja lähtenyt jossain vaiheessa väärään suuntaan omalta kannaltani, oliko aika muuten vaan ajanut ketjun ohi vai oliko omat mieltymykset muuttuneet liikaa. -Veera

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhdessä jutussa joku asiantuntija piti Seppälän ongelmana juuri sitä, ettei se oikein osannut uudistua kunnolla. Se oli ennen vähän niinkuin teinikauppa, mutta yritti kehittyä, muttei löytänytkään uutta ostajakuntaa itselleen. Eli ehkä se Seppälän linja tosiaan muuttui.

      Poista
  2. En pahemmin käyttänyt. Aina tsekkailin mutta mitään ei tarttunut mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla etenkin viime vuosina oli ihan sama juttu. Lähinnä joskus teininä 2000-luvun alussa tuli Seppälästä ostettua vaatteita.

      Poista
  3. Muistan ekat rintaliivini, jotka Seppälästä tuli hankittua. Tuo vanhan mainoksen pauhaava musiikki on kanssa painunut mieleeni.

    VastaaPoista
  4. Seppälä on niitä harvoja vaatekauppoja, joista löytyi myös "isojen tyttöjen" vaatteita. Great Girls oli pitkän aikaa ainoa osasto josta jopa saatoin itse jotain löytää, ennen kuin Zizzi tuli paikalliselle ostarille.
    On hirmu sääli, että taas yksi iso, koko oman elämän olemassa ollut yritys, ja tällä kertaa vielä ihan paikallislähtöinen, sulkee ovensa.
    Itse aiemmin kävin Seppälästä ostelemassa kosmetiikkaa ja koruja, kun ei teini-iässä tyyli istunut ollenkaan Seppälän tuotteisiin, mutta nyt aikuisena Great Girls -osastoa kolusin hartaammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa harmi! En tosiaan ollutkaan miettinyt asiaa tuolta kannalta. Hyvä pointti tuo "isojen tyttöjen" osasto.
      Itseänikin harmittaa - miten erimerkiksi ruotsalaiset ja muutamat muutkin ulkomaiset ketjut kyllä jaksavat porskuttaa, mutta sitten suomalaisille ketjuille käy näin. En ole alan asiantuntija niin en osaa arvioida tarkkaan, mistä kaikki johtuu, mutta kaipa menestyvissä yrityksissä osataan seurata aikaa ja uudistua. Monelta suomalaisketjulta se ei ole syystä tai toisesta onnistunut.

      Poista
  5. Muistaako joku Seppälän katalogia jossa oli merihenkisiä vaatteita ja kaunista nuorisoa

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, muru! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.