Kosmetiikkaa ja meikkausta 90-luvulta, osa 1

Seuraavaan olen koonnut pienen joukon 1990-luvun kosmetiikkamainoksia. Näin 90-luvun lopulla esiteini-ikäänsä eläneenä tyttönä 90-luvun meikki on minulle ensisijaisesti glitteriä, toisaalta myös metallinhohtoa ja tummanpunaruskeaa huulipunaa.

Jos haluat nopeahkon johdatuksen 1990-luvun meikkimaailmaan, suosittelen lukemaan Karkkipäivä-blogin jutun vuodelta 2011, Meikkikuvia 90-luvun Vogue-lehdistä. Itse en juurikaan välitä itsensä ehostuksesta siinä määrin, että osaisin puuttua niin 90-luvun kuin 2010-luvunkaan meikkitrendeihin. Siitä huolimatta esitän toki myöhemmin tässä postauksessa muutaman ajatukseni aiheesta! Ne ovat ihan vain tällaista mutua.

Cover Girl -meikkisarja on suomalaisillekin tuttu - ainakin America's Next Top Model -tv-sarjasta, jossa Tyra Banksin opastamat mallikokelaat tekevät joka kausi mainoksen Cover Girlille. Sarjaa seuranneena voinen todeta, että siihen tarkoitukseen mallitytön pitää olla luonnollisen iloinen ja raikas. Tämä vuoden 1992 Cover Girl on... no, hieman erilainen.

Cover Girl -mainos vuodelta 1992. Vogue.

Kaunis nainen, ei voi muuta sanoa, tietenkään, mutta trendikkään nuorekas - ei ihan. Meikkisarja lienee kokenut aikamoisen muodonmuutoksen. Toisaalta tietysti se, mitä me nyt 2000-luvulla pidämme kauniina ja nuorekkaana on eri asia kuin se, mitä sellaisena pidettiin 1990-luvun alussa.

Arcancil ei ole minulle tuttu merkki, onko teille? Pariin sen mainokseen eri vuosilta olen kuitenkin törmännyt. Kyseessä on vanha, vuonna 1935 perustettu ranskalainen kosmetiikkamerkki, joka on edelleen olemassa.

Arcancil-mainos vuodelta 1993.

Ja tässä Arcancil-mainos viisi vuotta myöhemmin. Näiden mainoksien ero selittynee myös sillä, että ylempi on Muoti+Kauneus-lehdestä, alempi taas Demistä. Niiden kohderyhmät ovat kuitenkin 10-20 vuotta erilaiset.

Arcancil-mainos, 1998.

Seuraavassa Lumenen mainoksessa vastaan tulee suorastaan rusehtavan punaisten värien hyökyaalto.
Lumenen mainos, 1997.

Mirabelle-merkki mainosti itseään "halpana" ja "kasvipohjaisena". Jos kuvaa katsoo, niin kyseessä onkin todella kasvipohjainen tuote... Niin kasvipohjainen, että tuotteita tuskin erottaa. Ihan kamala mainos oikeastaan, vaikka siinä onkin lempivärejäni. Niin tuotteet kuin tekstikään eivät erotu taustasta. Mutta onpahan kasvillista ja luonnonmukaista. Ehkä vetoaa johonkin kuluttajaryhmään? Laajemminkin voisi sanoa, että esimerkiksi luomukosmetiikka lienee vasta aivan viime vuosina oppinut tekemään ympärilleen viehättävän näköisiä putiloita. Ei luonnonmukaisen tarvitse kai aina näyttää maatuvalta tai hampulta.

Mirabelle-tuotteiden mainos vuodelta 1993.


Lukiessa vanhoja 90-luvun lehtiä ilmeiseksi käy myös se, että 90-luvulla oli erittäin ookoo näyttää meikkaamattomalta ja huolettomalta - sekä myös olla meikkaamaton ja huoleton. Jos ajattelee nykypäivän suurimpia naistähtiä, meikin määrä on järkyttävä. Jos ajattelee 90-luvun suurimpia naistähtiä, ulkomuoto sai olla yksinkertainen, joskus jopa homssuinen. Tottakai myös 90-luvulla meikattiin, laittauduttiin ja haluttiin näyttää kauniilta, eikä varmaankaan voi väittää, etteikö 90-luvulla oltu tyylitietoisia. Silloin se tyyli vain saattoi olla myös kovin arkista, jopa julkisuudessa. Noin hienommin puhuttiin ja puhutaan nude-tyylistä. Jos meikkasikin, ei välttämättä kuulunut näyttää meikatulta. Toisaalta pitänee myös muistaa, että 90-luku kattaa kymmenen vuotta, ja siihen mahtuu monenlaista muotia ja tyyliä, huomioonottaen myös lukuisat samanaikaiset muodit. 

Herbinan mainos, 1996.

Totuuden nimissä on sanottava, että allaolevista upeista naisista löytyy myös lukuisa joukko erittäin tälläytyneitä kuvia. MUTTA olivat he myös tällaisia. Kuvassa siis Claudia Schiffer, Nicole Kidman, Jennifer Aniston, Melanie B, Jennie Garth, Melanie C, Winona Ryder, Gwyneth Paltrow sekä Claire Danes.

Aikana, jolloin mitä parhain laittautuminen tarkoitti vähän ripsiväriä ja punaruskeaa huulipunaa.



Ja toisaalta, mikäs siinä on ollessa, jos näyttää Jennifer Anistonilta tai Winona Ryderilta.
Tai Kate Mossilta.

Victoria, Michelle Williams, Gwyneth Paltrow, Kate Moss.


1990-luvun lopulla muotiin tulivat kiilto ja glitter, siitä lisää piakkoin!

Kommentit

  1. Hei, muistan Arcancilin! Mummollani oli siltä luomiväripaletti, jossa oli ikään kuin pilvi (valkoinen) ja sateenkaari monesta eri väristä. Taisi olla myös hopeinen kajal-kynä, tosin sen merkistä en ole yhtä varma, mutta molemmilla taiteilin itselleni discomeikkiä siinä 90-luvun lopussa. Discotälläytymisen kohokohtana oli Seppälästä saatava kolmikerroksinen Sparklers-tötsä, jossa oli kolmea eri väristä ihoglitteriä, jossa oli isompia tähtihileitä seassa. Itselläni oli kulta-hopea-"läpinäkyvä" moniväri-yhdistelmä, mutta muistan näitä olleen myös sellaisia, joissa kultaisen tilalla ainakin oli violetti, muista väreistä en ole varma. :)

    VastaaPoista
  2. Mä muistan Arcancilin myös, tosin sitä en muista, oliko mulla mitään kyseisen merkin tuotetta. Ja hei, onko kamalaa, että taidan myös muistaa tuon Lumenen mainoksen, voi sentään!

    VastaaPoista
  3. Hahaa, Herbinan mainoksessa taitaa olla Anne Kukkohovi! Muistan Arcancilin hyvinkin, jotkut mun ekoista meikeistä (~1995) tais olla sitä merkkiä. Luulen että se hävisi myynnistä Suomessa joskus ennen vuosituhannen vaihdetta.

    VastaaPoista
  4. Tosiaan taitaa olla Anne Kukkohovi! Enpä olisi heti tunnistanut.

    Hauskaa, että muistatte Arcancilin :)

    VastaaPoista
  5. Arcancil <3 Yks mun suosikkiripsivärejä kautta aikain on ollu Arcancilin. Ja sitten se loppui. Muita varsin rakkaita ysärimeikkejä (tai saatto olla 2000-luvun alkuakin) oli Seppälän myymä Amour-sarja, missä O:n tilalla oli pieni sydän :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista, muru! :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pikaopas: 90-luvun teemabileet

Ysäri-tietovisa

Lelukirja, aika varma joulun merkki

Kaupan kylmähyllyllä - Valion 1990-luvun tuotteita

90-luvun korut: papukaijat, tarrakorvikset ja kaulapannat

Suosituinta musiikkia elokuussa 1997

Anttilan syysmuotia vuodelta 1993

Omo-info, kuinka voin auttaa?