perjantai 12. tammikuuta 2018

Lamaa vastaan salmiakkikossun voimalla

Vuonna 1993 Alkojen valikoimaan oli Salmiakkikossu, salmari. Juoman on sanonut kehittäneensä alunperin tuolloin ruotsinlaivoilla työskennellyt Jari Sillanpää. Tv-uutisetkin huomasivat vain viikkoja myöhemmin, että kyseessä oli todellinen herkkupommi. Salmiakkikossua myytiin parin kuukauden aikana määrä, jonka oli oletettu olevan sen koko vuoden menekki. Monissa Alkoissa juoduttiin myymään eioota, kun varastot oli ostettu tyhjiksi, eikä tuottajakaan oikein pysynyt suosion perässä.

Salmiakkikossun suosiota selitettiin osittain sen hinnalla. Pullo maksoi 56 markkaa, sillä makeana juomana se rinnastui likööreihin, ei kirkkaaseen viinaan. Käytännössä salmaripullolla sai alkoholia edullisemmin kuin ostamalla pullon kirkasta Koskenkorvaa.




Monet olivat sitä mieltä, että juomasta tuli erityisesti lasten ja nuorten suosikki silloin, kun sitä alaikäisten käsiin päätyi. Tosin Ylen uutisjutussa Alkon myyjä kertoo aivan kaikenlaisten ihmisten ostavan salmiakkikossua. Monet tahot alkoivat kuitenkin huolestua: miten nuorison ja lasten käy? Salmiakkikossun vastaisessa taistelussa kunnostautui erityisesti silloinen kristillisdemokraattien poliitikko (nykyinen perussuomalainen), tuolloin alkoholiasioista vastannut ministeri Toimi Kankaanniemi. Ilta-Sanomien haastattelussa Kankaanniemi kertoi kuulleensa varmasta lähteestä, että ainakin yksi ihminen oli kuollut salmiakkikossuun (Ilta-Sanomat 10.3.1993). Julkisuudessa keskusteltiin salmarista paljon, ja Outokummussa uutisoitiin kahden lapsen sammuneen hankeen ja lähes kuolleen heidän juotuaan salmiakkikossua.

Voikin siis sanoa, että salmiakkikossun menekki aiheutti yleisen paniikin, jota iltapäivät lehdet tietysti lietsoivat. Vuorotellen kysyttiin, onko joku juomaan kuollut ja miten juoma vaikuttaa nuorison juomiseen. Helsingin sanomien mielipidekirjoituksessa lääkäri muistutti, että salmiakki(kossu) myös nostaa vaarallisesti verenpainetta, joten tuotteen kanssa on oltava järki kädessä. (HS 14.3.1993) Myrkytyskeskukselta kyseltiin, onko talven aikana ollut tavallista enempää nuorten alkoholimyrkytyksiä (ei ollut).

 Maaliskuussa 1993 salmiakkikossun lopulta vedettiin pois myynnistä, pitkälti vedoten juuri siihen, että siitä oli tullut nuorison suosikki. "Viimeiset pullot myytiin 9. maaliskuuta klo 11.59. Minuuttia myöhemmin Salmiakki Koskenkorva oli matkalla hyllyjen valoista varastojen kätköihin", kirjoitettiin Ilta-Sanomissa pari vuotta myöhemmin. Toisaalta kyseessä oli Alkon lippulaivatuote keskellä pahinta lamaa, joten heille kyse oli taloudellisesta tappiosta.



Kaikki eivät tietenkään olleet aivan niin huolissaan ja moraalipaniikissa mustan juoman nostattamasta kohusta. Mielipidekirjoituksissa painotettiin, ettei salmari ollut sen vaarallisempaa kuin muukaan viina, ja salmiakkikossun myynnin lopettamista pidettiin poliittisena keppihevosena, jonka avulla saatiin omaa nimeä ja aatetta mediassa esille.

Salmiakkikossu tuli kauppoihin uudelleen kahden vuoden tauon jälkeen 1995, tarkalleen ensimmäinen maaliskuuta. Väliaikana sitä sai vain ravintoloista. Vuonna 1995 uudelleen kauppoihin tulleessa salmarissa ei enää ollut hintaetua Koskenkorvaan nähden, ja se oli aiempaa laimeampaa. Ensimmäisenä päivänä ei ollut ostoryntäystäkään. Ilta-Sanomissa kirjoitettiin 2.2.1995:

- Kuluneet kaksi vuotta ovat muuttaneet niin paljon alkoholipoliittista maailmaa, että katsoimme ajan olevan kypsän siihen, ettei salmiakkikoskenkorvalikööriä enää pidetä kovin pahana tuotteena, myyntijohtaja Seppo Ovaska Alkon tytäryhtiöstä Primalcosta kertoo.
- Olimme silloin kaukaa viisaita kun päätimme, ettei myynnistä poistettua likööriä hävitetä eli tislata takaisin etanoliksi. Kaikki silloin myymättä jääneet 520000 pulloa ovat olleet hyvin varastoituneina. Laadussa ei ole huomauttamista sillä maku ei ole ainakaan huonommaksi mennyt, Ovaska kehuu.



Ilta-Sanomissa julkaistiin 10.3.1993, kun poisvetoilmoitus oli tullut, gallup. Siinä tunnetuilta poliitikoilta ja muistakin kyseltiin, mitä mieltä he olivat päätöksestä vetää Salmiakkikoskenkorva pois myynnistä. Tässä parhaat pari kommenttia:

Kansanedustaja Matti Vanhanen (kesk): - Kyllä hyväksyn. Minusta Alko saisi vetää alkoholituotteita enemmänkin pois markkinoilta. Olen raittiusmies ja katson, että Suomessa alkoholinkulutus on muutenkin liian suurta. Tämä on periaatteellinen kantani.

Taiteilija Matti Nykänen: - Olen aivan samaa mieltä Alkon kanssa. Olen itse kokenut, että siitä aineesta menee pää ja jalat. Sitä ei kannata kellekään tarjota - sitä on niin helppo ottaa. Se on aivan vihoviimeinen lääke. Tämä on minun suora kantani.

1 kommentti:

  1. Muistan lukeneeni Salmarista Salmiakki-kirjasta. Mielenkiintoisena nippelinä mainittiin, että kun myynnistä vedetyt pullot saatiin jälleenmyydä pois, vuokrattiin Tikkurilalta maalinsekoituskone jolla saatiin pullojen pohjalle muodostunut sakka sekoitettua viinaksen joukkoon.

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, muru! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.